Louises Blog

Afbalancer hormonerne og reducer din stress

Vidste du, at du i én god udånding kommer af med 80 % af kroppens affaldsstoffer? Det sætter tankerne i gang. Får du udnyttet den mulighed? Tænk, at du så nemt kan komme af med rigtig mange affaldsstoffer ved at gøre noget, som du gør mange gange hver dag. Kan det virkelig være så nemt? I dagens blog-indlæg fortæller Karen Deleuran, hvordan du bærer dig ad.

For ja, det kan det faktisk. Men det kræver, at du trækker vejret ordentligt. Giver plads til det dybe åndedræt og giver dig selv tid til at afslutte din udånding. For lige præcis her, er der rigtig mange af os, der springer over. Cutter os selv af. Vi har travlt, vi skal videre. Videre til næste indånding, der giver ilt og energi til næste bevægelse, som gør, at vi kan flytte os videre til næste aktivitet. 

Jeg underviser altid i åndedrætsøvelser. For mig er det en vigtig del af at have en yogapraksis, og åndedrættet skal plejes og trænes lige så meget som resten af kroppens funktioner. Har du ikke lært at bruge dit åndedræt i din yogapraksis, høster du heller ikke alle de dejlige frugter af din praksis.

Jeg er meget optaget af åndedrættet og kvaliteten af åndedrættet. Et godt åndedræt reducerer niveauet af stresshormoner i kroppen, og er faktisk et af de allerbedste værktøjer til at komme af med stress symptomer. Åndedrætsøvelser hjælper mod spændingshovedpine, migræne, nakkespændinger, hormonelle ubalancer og i Indien bruger man åndedrætsøvelser i på vægttabskurser. 

Men hvilke åndedrætsøvelser skal du praktisere? Der findes mange forskellige typer åndedrætsøvelser, nogle beroligende og andre stimulerende. Jeg bruger 9 ud af 10 gange de beroligende øvelser. Vores kroppe i dag er udsat for konstant pres og krav. Vi er på overarbejde de fleste af døgnets timer, og derfor har størstedelen af os brug for at få beroliget krop og sind.

Jeg elsker den øvelse, der hedder Nadi Shodana - vekselåndedrættet. Det er et åndedræt der virker afbalancerende på hormonerne. Skaber forbindelse til kroppen og trækker opmærksomheden hjem til dig selv. Den er fantastisk at bruge inden du skal sove, da den skaber ro i kroppen og sænker tankernes mylder. Det gør det nemmere for dig at falde i søvn og sove godt. 

Du gør sådan her: 

Sid med lukkede øjne og pust ud igennem begge næsebor.

Luk nu for højre næsebor med din højre tommelfinger. Træk vejret langsomt ind igennem venstre næsebor.

Luk nu for venstre næsebor med højre ringefinger. Åben for højre næsebor og pust langt ud.

Hold venstre næsebor lukket og træk vejret langsomt ind igennem højre næsebor. Luk med tommelfingeren. Åben venstre næsebor og pust langt ud.

Træk ind igennem venstre, pust ud igennem højre. Træk ind igennem højre, pust ud igennem venstre. Osv., osv. 

Sådan skal du fortsætte. Start med at praktisere denne øvelse i 5 min. om dagen. Når du føler dig klar, kan du udvide. Der er ingen forholdsregler til denne øvelse. Alle kan praktisere den uden nogle restriktioner. (Er du i tvivl, skal du altid spørge din læge først).

 

Åndedrætsøvelser er et vigtigt stykke arbejde, når du gerne vil have en sund og selvhelbredende krop.

 

Til november afholder jeg Louise Bruuns Health and Yoga Retreat på fantastiske Madeira i samarbejde med Spies. Her vil jeg undervise dig i yoga hver dag. Vi skal sammen skabe balance i krop og sind. Vi skal arbejde med den selvhelbredende krop og herigennem også med det gode åndedræt. Og så skal vi spise fantastisk mad, der nærer din krop og støtter op om din yogapraksis. Vi skal vandre i det vidunderligt smukke landskab, bl.a. langs levadaerne. Vi skal dyrke den sunde krop, det afbalancerede sind og den indre styrke. 

Du kan se meget mere om det kommende Health and Yoga Retreat til vidunderlige Madeira lige her.

PSSST: Hvis du vil med til Sverige til september er der 2 ledige pladser på Health & Yoga Retreatet "Hormoner i balance".

 

 

Kommentér