Louises Blog

Søvn ZZZZzzzzzzzz

Jeg sidder i dag og forbereder materiale til modul 4 på min uddannelse. Modulet handler  bla. om søvn og hjernen og det er endnu et yndlings-emne!

Spørgsmål som følger, er vigtige at spørge sig selv!

Hvordan sover du?

Hvor mange timer sover du?

Hvornår går du i seng?

Har du tit jetlag?

Arbejder du om natten?

Vågner du om natten og skal op og tisse?

Er det sidste du gør inden du falder i søvn at kigge på din computer/TV/mobil?

Drikker du kaffe, ryger, spiser sødt eller kulhydrater hele dagen?

Kan du kun vågne, hvis du har vækkeur?

Er du træt og uoplagt om morgenen?

Jeg kunne spørge om mange andre ting, for at se om lige præcis du sover godt og nok.

I dag er søvnen noget vi i princippet betragter som spild af tid - vi kan jo hverken æde, drikke, knalde eller arbejde. Det er ineffektivt, og mange mennesker i dag, sover ALT for lidt og er totalt ignorante overfor vigtigheden af søvn.

Som min gode ven og kollega læge Jerk Langer plejer at sige: du har sovet nok, når du vågner af dig selv uden vækkeur.

Jeg er dog også optaget af hvornår på døgnet på du sover, og i alle mine bøger skriver jeg, at alle timer sovet inden kl. 00.00, er meget mere værd end dem efter. Optimalt set skal du i seng mellem kl. 22 og 23 - helst sove kl. 23!

Søvnen handler om, at hjernen skal renses og repareres, alle dine organer restitueres og hele din krop er meget afhængig af søvn.

Søvn (for lidt søvn) sættes i tæt forbindelse med mange livsstilssygdomme, diabetes, overvægt, alzheimers, skizofreni, stress, nedsat koncentration, dårligt immunsystem, nedsat fordøjelse osv osv osv osv...

I får en UDFORDRING:

Prøv at tage bare 1 uge uden nogle former for stimulanser, som alle sammen vækker dit system og forstyrrer din søvn!

1 uge uden kaffe, smøger, alkohol, sukker, raffinerede kulhydrater (hvidt brød, hvide ris)

1 uge  hvor det sidste du gør inden sengetid,  er at læse i en bog og ikke tjekke FB, Insta, nyheder eller hvad I nu kigger på - det vil afslappe dig og din hjerne!

1 uge hvor dit sidste måltid mad består af grønt, fedt og protein og skal spises inden kl. 19 - og det er dit sidste måltid!! - det vil give fordøjelsen ro!

Lad være med drikke efter kl. 19 - det forstyrrer dine nyrer og kan gøre at du vågner!

Læg mærke til jeres velbefindende i den uge og om der skulle være en forskel.

Her er en dejlig øvelse, som jeg selv elsker at lave inden jeg sover. Den roterer rygsøjlen, og gør min ryg klar til natten. Den virker totalt afslappende og husk at træk vejret stille og roligt og bare mærk kroppen!

SOV GODT!

 

Kommentér