Louises Blog

Har du smagt surkål?

Alle jer, der kender mig ved, at jeg har noget for Vita Biosa – den fantastiske fermenterede urtedrik, som indeholder et hav af mælkesyrebakterier og kæler for din tarmflora. Her er et andet forslag til dig, der vil have en hurtig, nem, økologisk samt billig, men ikke desto mindre sund og lækker løsning og samtidig prøve fermentering af. Afprøv min crispy topping på surkålen og wupti har du en surkålssalat , som jeg vil anbefale dig som tilbehør til fx kylling eller fisk.

Fermentering er blot et andet ord for mælkesyregæring, som du kender det fra konservering af syrnede mælkeprodukter, ost, rugbrød, spegepølse – eller som her af en grøntsag. Surkål er syltet hvidkål, der danner mælkesyrebakterier, når den udsættes for de rigtige betingelser, som er salt og stuetemperatur i et vist antal dage. Det er så godt for hele din tarmflora og din fordøjelse, som vil elske dig for det!

Jeg bruger de her få ingredienser til at "spiffe" surkålen lidt op:

Bladselleri synes jeg er en undervurderet grøntsag, den har en eminent nøddeagtig smag, sund fordi den indeholder bl.a. B- og C-vitamin. Husk at bruge både stængel og bladene og hak dem fint. Er du ikke til bladselleri, kan du fx bruge fx forårsløg eller agurk.

Mandler eller nødder fordi de smager sødt og skønt og er en super kilde til sunde fedtstoffer og uundværlige vitaminer og mineraler. Jeg rister dem på en tør, varm pande og hakker dem groft.

Med disse ingredienser har du en fortryllende topping med den rette knæk-faktor til din surkålssalat.

Velbekomme!

Tip: Du kan også bruge surkål som tilbehør til fx wokretter, en suppe eller blot som en lille ekstra salat/tilbehør.

Se mere/køb surkål her http://louisebruun.dk/products/sauerkraut-surkal.

Kommentér