Louises Blog

5. december Varmende morgenmad

I dag (eller en af de kommende dage) skal du forkæles med en dejlig varmende morgenmad. Du skal bruge økologiske tørrede abrikoser, som er mørke, fordi de ikke er behandlet med svovl modsat de konventionelle konserverede gule abrikoser. Det har vist sig, at svovl kan fremkalde astmaanfald og allergiske reaktioner som f.eks. hud kløe, nældefeber og høfeber. Det vil vi jo gerne undgå!

Morgenmaden består også af quinoa, som indeholder protein, hvilket sikrer, at du føler dig mæt i længere tid (og så er det tilmed glutenfri). Til min grød og/eller bagværk anvender jeg helst den hvide quinoa, hvorimod jeg til mine salater foretrækker den røde eller den sorte, da de ikke koger ud på samme måde og har lidt mere bid/smag end den hvide variant. Ved også at tilføre (grovvalsede) havregryn får grøden lidt mere "bid" og oven i købet får du også gode fibre i din morgenmad. 

Kokosolien tilfører kortkædede fedtsyrer, som er gode til at give dig energi og havregrynene er fyldt med fibre som sørger for at holde gang i din fordøjelse (anvend glutenfri havregryn, hvis du kører den glutenfri linje) køb den her.

Varmende morgengrød
(1 portion)

½ dl. hvid quinoa (sort og rød quinoa kan også anvendes)
2 økologiske abrikoser
Ialt 2 dl. vand
1/2 dl. havregryn (gerne grovvalsede - evt. glutenfri)
Havsalt
Toppings:
1 spsk. kokosolie (kan også røres i til sidst)
½ banan
Lidt mandler og græskarkerner 
Kanel

Skær abrikoserne i mindre stykker. Skyl quinoa grundigt og kom det i en kasserolle med den ene dl. vand sammen med abrikoserne. Lad det koge i 10 min.

Tilsæt nu havregryn sammen med resten af vandet. Skru ned for varmen og lad det simre i 5 min. Tilsæt lidt salt.

Når du har taget grøden af varmen toppes med kokosolie, bananskiver, mandler, græskarkerner og lidt kanel.

Tip: Hvis du har en rest quinoa til overs, så gem den I køleskabet. Den kan bruges blandt andet I salater, bagværk og/eller en grød som denne. 

 

Kommentér