Louises Blog

Alle tror at hirsegrød er til babyer

Hirsegrød har fået den vildeste comeback herhjemme. Det smager simpelthen så skønt, giver den rareste mæthed, er varmende, glutenfrit, fiberholdigt, let at fordøje og indeholder bla. B-vitaminer, kisel og jern.

Kisel har bl.a. betydning for dannelsen af bindevævet og styrker hud, hår og negle. Desuden indgår kisel i knogler, brusk og tænder. Også ved problemer med fordøjelsen, kan kisel have en god virkning.  Det er kisels evne til at binde giftstoffer og transportere dem ud, der får maven til at fungere normalt igen.

Hirse virker basisk og dermed også antiinflammatorisk på vores organisme. Jeg synes nærmest at jeg kan mærke det på mine tænder, hår og negle, når jeg har spist det regelmæssigt i et stykke tid. Og hellere spise noget vidunderligt mad end en pille!

Jeg gemmer tit den kogte hirse fra morgenstunden, til at komme i salater og lign. til aften eller frokost. Bruger det også i brøddej.

Jeg bruger kun det hele korn, flagerne smager forfærdeligt af det naturligt forekommende saponin (sæbeagtigt).

Denne morgen spiste jeg ca:

1 dl hel hirse - koges i ca 20 min med dobbelt vand

1/2 banan

1 lille æble som jeg river i.

1 spsk hampefrøolie - når den lige har kølet lidt af

Lidt mandler

Kanel

Morbær

Det er min nye yndlingsmorgenmad!

Kommentér